Sju av tio: Politiker vill främst locka väljare

Pressmeddelande den 29 oktober

 70 procent av svenskarna uppfattar att politikernas budskap främst är till för att locka väljare, medan bara 3 procent anser att de bygger på fakta och kunskap. Det visar en ny undersökning från Novus, på uppdrag av kommunikationsbyrån Lennox PR, som tar tempen på politiska budskap under valåret.

– Väljarna ser igenom politikernas budskap. Vi behöver en mer ärlig innehållsdeklaration från partierna för att återupprätta förtroendet för politiken. Det är inte trovärdigt att hävda att allt blir bättre om vi får bestämma och allt dåligt är andras fel, säger Kristoffer Housset, vd för Lennox PR.

Lennox PR har bett Novus att ställa följande fråga i sin Sverigepanel: ”Nästa år är det val i Sverige. Hur uppfattar du generellt politikernas budskap?” 70 procent svarade att politikernas budskap främst är till för att locka väljare och 21 procent att de främst utgår från ideologi och värderingar. Bara 3 procent menade att budskapen baseras främst på fakta och kunskap.

– Partierna lägger för mycket energi på att anpassa sig till opinionen och spela spel. Valdebatten skulle vinna på om politikerna rakryggat stod upp det de tror på, i stället för att försöka stryka väljarna medhårs. Politiker behöver sluta leka pr-konsulter, säger Kristoffer Housset.

Den 13 september nästa år är det val i Sverige. Fram till dess kommer Lennox PR att följa den politiska kommunikationen i en serie opinionsmätningar som tar tempen på den politiska kommunikationen under valåret.

För mer information:
Kristoffer Housset, vd Lennox PR
076-145 42 02
kristoffer.housset@lennoxpr.se

Om undersökningen

Novus har på uppdrag av Lennox undersökt vad svenska allmänheten (18-84 år) anser om politikernas budskap. Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel och totalt medverkade 1 034 personer i intervjuerna. Undersökningen genomfördes den 16 – 22 oktober 2025.

Om Lennox PR

Lennox PR är en strategisk kommunikationsbyrå. Med utgångspunkt i kundernas affär stärker vi varumärken, driver förändring och påverkar politiken. Vi är nyfikna, ärliga och omtänksamma. Kanske är det därför våra kunder utsett oss till Årets byrå både 2024 och 2022.

Nästa
Nästa

Nadia Ismael till Lennox PR