Strategisk kommunikation: #Fulltäckning

Uppdraget

Fulltäckning är ett Vinnovafinansierat projekt som arbetar för att öka den digitala inkluderingen genom att öka tillgången till mobil datatrafik på landsbygden.

Vägen dit har varit att ta fram en tekniskt och ekonomiskt hållbar lösning för att öka yttäckningen i glesbygd samt att jobba för regulatoriska förändringar som krävs för att få till stånd ett samhällsnät som täcker upp där de kommersiella näten inte är aktiva.


Så gjorde vi

Lennox har varit en part i projektgruppen, tillsammans med bland andra Ericsson, Radio Innovation, Lunds Universitet, Luleå Tekniska Universitet och regionerna i Västerbotten och Norrbotten. Lennox har medverkat i ledningsteamet för projektet och bistått med rådgivning, informationsmaterial, samhällskontakter och medierelationer.


En av projektets tekniker vid en snötäckt radiomast i Alesjaure vid Kungsleden.

En av projektets tekniker vid en snötäckt radiomast i Alesjaure vid Kungsleden.

Resultat

Projektet har genomfört framgångsrika pilotprojekt i bland andra Ludvika, Luleå skärgård, Arvidsjaur, Övertorneå och Alesjaure vid Kungsleden. Den senare i samarbete med Laevas sameby.


Föregående
Föregående

Pr: Musikförläggarnas Pris

Nästa
Nästa

Public Affairs: Mandatkollen