Tre fördomar om medieträning

— med Fanny Melberg, konsult på Lennox.


Medieträning har två huvudsakliga syften. För det första skapar det trygga talespersoner som är bekväma i mediesituationen och i kontakten med journalister. För det andra, hjälper det talespersonen att bli mer effektiv och tydlig i sitt budskap på ett sätt som når fram till målgruppen. Ofta blir medieträning relevant vid förändringar inom företaget, för att hantera mediekriser eller positionera en ny talesperson. Men eftersom det är en färskvara är det något man bör göra med relativ regelbundenhet för att säkerställa en stark och konsekvent kommunikation.

När jag medietränat olika talespersoner har jag mött flera fördomar och missförstånd. Här beskriver jag de tre vanligaste fördomarna om medieträning:

  1. Teori och teknik är allt du behöver

– Teori och tekniktips i all ära men det kommer inte göra dig till en bra talesperson. Nyckeln ligger i övning, övning, övning och att den ska vara anpassad efter den roll och situation du befinner dig i. Oavsett om det handlar om att du är ny i din roll, ska bemöta kritik, eller bredda ditt talesmannaskap, är praktisk övning det enda som i slutändan avgör om du når ut med ditt budskap på rätt sätt.

2. Scenvana personer är lättare att medieträna

– Att vara en erfaren talare på scen innebär inte att man automatiskt är förberedd för mediesammanhang. Förmågan att svara på frågor framför en kamera kräver en annan typ av träning. Vid medieträning av personer som exempelvis är vana föreläsare brukar det vara viktigt att fokusera på att hjälpa dem utrycka sig kortfattat och kärnfullt. Men också att hitta sätt att vara bekväm och sig själv, även framför en kamera.

3. Medieträning handlar om att lära sig att svara som en politiker

– Medieträning handlar inte om att ge politiker-svar eller undvika att svara på frågor. Målet är att hjälpa den medietränade att kunna hantera frågor, även de oväntade eller kritiska, på ett sätt som gör att de når ut med sitt budskap samtidigt som frågorna besvaras. Det handlar om att skapa en öppen och ärlig dialog utan att underminera journalistikens viktiga roll.


Vill du veta mer om hur vi jobbar med medieträningar? Kontakta gärna:

Kristoffer Housset, ansvarig för Lennox tjänster inom medieträning, kristoffer.housset@lennoxpr.se, 076-14 54 202.

Nästa
Nästa

Tre frågor om strategi